۱۳۸۹ آبان ۴, سه‌شنبه

زورآزمایی خیابانی

با آنکه مقام معظم رهبری در نماز جمعه پس از انتخابات، صریحا "زورآزمایی خیابانی" را نفی کردند، همچنان در پس ذهن بسیاری از مسوولین دولتی و حتی رسانه ها، جمعیت مردم در استقبال ها، به نوعی نشان دهنده محبوبیت آن فرد تلقی می شود. یعنی فکر می کنند هر چه میزان استقبال کننده ها زیاد تر باشد، آن فرد یا آن جریان در میان مردم محبوب تر است. در صورتی که اصولا این نحو استدلال کردن اشتباه است و به فرموده مقام معظم رهبری، "روش، روش درستی نیست". حتما می دانید که امیر المومنین علی (ع) هم این گونه استقبال از حکام را نهی و نفی کرده اند. (البته در این زمینه، استدلالی از آقای پناهیان را هم ملاحظه کنید که البته پسندیدم!)

اما در همین سفر اخیر مقام رهبری به قم، رسانه ها از استقبال "تاریخی" خبر دادند (حکما بر خلاف علاقه خود رهبری) و همچنین یکی از مقامات در مورد استقبال در جریان سفر رئیس جمهور به لبنان گفته اند:
اين ملت با اين تركيب گوناگون و متنوع، اينجور يكپارچه بيايند از رئيس جمهور ملت ايران استقبال كنند، اظهار علاقه كنند؛ اين چيز كم‌نظيرى است، چيز بى‌نظيرى است
بد نیست یک بار، فرمایش مقام معظم رهبری در نماز جمعه پس از انتخابات 88 را مرور کنیم:
زورآزمائى خيابانى بعد از انتخابات كار درستى نيست، [...] از همه ميخواهم به اين روش خاتمه بدهند. اين روش، روش درستى نيست.

۳ نظر:

  1. Salam

    Manam ba in estedlale Panahian kheili hal kardam.
    Ishoon majbooe k einjoori estedlal kone ke nazireye "maesoomiat ektesabi" khadshedar nashe.

    پاسخحذف
  2. مبنا رو اشتباه گرفتید جناب!
    ره‌بر تو نماز جمعه ایراد گرفتند که درست نیس امروز طرف‌دارای احمدی‌نژاد بریزن بیرون، فردا طرف‌دارای موسوی، دوباره پس‌فردا طرف‌دارای احمدی‌نژاد و...
    اگه قراره این روال باشه، پس چرا انتخابات برگزار شده؟ مبنای حرفای ایشون این بوده. قرار نیس انتخابات برگزار بشه و بعدش تو پای‌تخت یه روز طرف‌دارای برنده بریزن بیرون و روز بعد، طرف‌دارای بازنده و...

    این حرف ربطی نداره به استقبالی که از رییس جمهور مملکت، یا دیگر مقامات مملکتی تو اقصا نقاط کشور می‌شه.

    هرچند به عنوان کسی که پست‌هاتونو دنبال می‌کنمو نوشته‌هاتونو خیلی وقته که پی‌گیرم، خوب می‌دونم چه قدر حب و بغض داره نوشته‌هاتون؛ و تا چه حد از مقدمات بی‌ربط، نتیجه‌ی دل‌خواه می‌گیرید؛ ولی با این‌همه کامنت گذاشتم، شاید فایده‌ای داشته باشه تذکر ِ تفاوت «استقبال» با «میتینگ و راه‌پیمایی».

    انّ الذكر تنفع المؤمنين.


    و السلام علی من اتبع الهدی.

    پاسخحذف
  3. دوست عزیز، پیچک سر به هوا
    اولا از تذکر شما ممنونم و از اینکه با دقت پیگیر هستید و توانایی تشخیص حب و بغض را هم به حمد خدا دارید، به شما تبریک می گویم. توانایی تشخیص حب و بغض و نیت افراد، فقط در اولیاء خدا هست (که ان شاء الله شما از آنها هستید) ولی حتی آنها هم حق ندارند از آن، برای قضاوت استفاده کنند. که فرمود انما اقضی بینکم بالایمان و البینات. شما هم این تذکر را از من داشته باشید.
    مبنای صحبت آقا این بوده که اگر قرار باشد طرفدارانی که به خیابان می آیند را بشماریم، ملاک درستی نخواهد بود چون همانطور که خودتان هم اشاره کردید، طرفداران دیگری ( و مخالفان این یکی) هم می خواهند بیایند به خیابان.
    حالا بفرمایید در کشوری مثل لبنان، آیا مخالفان آقای احمدی نژاد اصولا مجالی برای ریختن در خیابان داشتند؟ که بعد تعداد موافقان را بشماریم و تعدد مخالفان را بشماریم و از هم کسر و انکسار کنیم؟
    نداشتند، البته کسی جلویشان را نگرفت که بیایند و با احمدی نژاد مخالفت کنند؛ اما من و شما می دانیم که قطعا مخالفانی هم دارند. پس ما چون مخالفان را ندیده ایم و نمی دانیم چند تا هستند، اصولا قضاوت از روی تعداد "مستقبلین"، خیلی مبنای درستی به ما دست نمی دهد. امید وارم توانسته باشم موضوع را خب باز کنم.
    در موارد دیگری هم که مقدمات بی ربط و نتیجه های دلخواه را مشاهده کردید، ممنون می شوم تذکر بدهید.

    و السلام علی من اتبع الهدی

    پاسخحذف