۱۳۸۸ شهریور ۱۹, پنجشنبه

احمدی نژاد آمار فعلی را ارائه کند

هم اینک که در آستانه کار دولت دهم هستیم، خوب است جناب احمدی نژاد، آمارهایی از وضعیت فعلی کشور ارائه کنند. مشکلی که در این چهار سال اخیر به کرات مشاهده می شد این بود که ایشان از رشد و جهش در حوزه های مختلف خبر می دادند؛ ولی برای آگاهان باور اینکه همه این رشد ها و جهش ها در همین مدت کوتاه رخ داده باشد، مقداری (در واقع خیلی) عجیب و سخت بود. اتفاقی که می افتاد، این بود که دوستان دولت نهم، متعهد به ارائه آمار رسمی نبودند، نه تنها آمار از سوی نهاد های بی طرف، بلکه حتی آمار هایی از نهاد های تحت نظر خودشان مثل بانک مرکزی و مرکز آمار هم ارائه نمی شد.

وقتی کلی گویی می شود، همه می توانند دستاورد های بزرگی را برای خود فرض کنند؛ اما وقتی کار به ارائه عدد و رقم و محاسبه می رسد، کار مشکل می شود. البته توقع نداریم که در هر سخنرانی رسمی، افراد تمام سخنانشان با ارائه آمار رسمی باشد. اما انتظار این است که حداقل اگر ادعایی صورت می گیرد، بازوهای رسانه ای مقامات، روابط عمومی ها و دیگر افراد مرتبط، آمار ها را ارائه کنند تا خدای نکرده اینطور نشود که با گذشت زمان، این حس در مردم پدید آید که مسؤولان دروغ می گویند و ساده ترین کار را که همانا ارائه آمارهای غیر واقعی است، بلد هستند.

پس نتیجه اولی که می گیریم این است که "مسؤولان باید آمار ارائه کنند، و از کلی گویی بپرهیزند."

نکته دیگر آن است که گاهی آمار هم ارائه می شود، مثل سخنرانی زیر که در 22 بهمن 1387 توسط رئیس جمهور ایراد شده (منبع: سایت ریاست جمهوری)، اما منبع آمار مشخص نیست:
در مسكن رشد حركت شتابان است. در سال 80 تا 83، دو ميليون مسكن در شهرها ساخته شد، در سال 84 تا 87 دو ميليون و نهصد هزار [...] در بخش كشاورزي مجموعه توليد كشور در سال 86، صد ويك ميليون تن. تعداد سدهاي بزرگ كشور در سال 83، 173 سد و در سال 87، 211 سد و بيش از 170 سد در دست احداث و مطالعه است . ظرفيت نيروگاه هاي برق نصب شده در كشور سال 83، 37 هزار مگاوات و سال 87، 54 هزار مگاوات . در بخش نفت و گاز فقط دو شاخص را مي گويم ظرفيت توليد پتروشيمي كشور سال 83، 19 ميليون تن و امروز بيش از 45 ميليون تن است. ميزان سرمايه گذاري در بخش نفت عليرغم فشارهاي دشمن در طول سه سال 80 تا 83 ، 27 ميليارد دلار و 84 تا 87 كه دشمن اصرار داشت مانع از بهره برداري از پروژه هاي نفت شود 48 ميليارد دلار سرمايه گذاري شد. رشد اقتصادي كشور در اواخر برنامه سوم يعني سه سال آخر برنامه سوم 5/5 درصد و سه سال برنامه چهارم 5/6 درصد يعني هر چقدر فشارها بر ملت ايران بيشتر است سرعت حركت بيشتر است.
ارائه آمار بدون منبع هنوز هم کافی نیست، چون کم نیستند مدعیانی که تنها به صرف داشتن "اعتماد به نفس بالا"، دست به ادعاهای دروغین می زنند. لذا برای آنکه مسؤولان زیر سوال نروند، باید "آمار ها با ذکر منبع عنوان شوند".

اما تازه مشکل دیگری پیش می آید و آن این است که عده ای کارشناس (مغرض یا دلسوز)، آمار های درخشان را زیر سوال می برند و قبول نمی کنند. آنها آمارهای دیگری را بیان می کنند. ساده ترین دلیل تفاوت در آمار، تفاوت در معیار های سنجش آمار است. بانک مرکزی ممکن است با معیارهایی متفاوت از معیار های کارشناسان اقتصادی، نرخ تورم را محاسبه کند. ممکن است دولت، میزان سرمایه گزاری های نفتی را با احتساب "رقم توافقنامه ها" عنوان کرده باشد و کارشناسان، تنها "ارقام قطعی" را ملاک بدانند. برای اینکه این سوء تفاهم هم پیش نیاید، در دنیا اینگونه بررسی ها را به دست نهاد های مستقل می سپارند و آنها هم ملاکات را به دقت بیان می کنند. مثل گزارش هایی که نیوزویک اقتصادی یا فایننشال تایمز از نرخ تورم در دولت ها یا نرخ سرمایه گزاری ها ارائه می کنند. در غیر این صورت، ممکن است این اتهام متوجه دولت باشد که برای جلب نظر مردم، "عدد سازی" کرده است.

با شناختی که از دولت نهم داریم، و اینکه بسیار علاقه دارند که تولید آمار در دستان با کفایت خودشان باشد، انتظار اینکه نهاد های بی طرف ثالثی را به عنوان مرجع تولید آمار بپذیرند، دور از ذهن است. اما حداقل توقع آن است که چند مطلب را روشن کنند:
  1. معیار های سنجش هر یک از اعداد و ارقام مهم اقتصادی را بیان کنند.
  2. در ابتدای کار دولت دهم بفرمایند که وضعیت هر یک از ارقام فوق (حتی با ملاک های خودشان) چقدر است.
سپس بر عهده کارشناسان، نهاد های نظارتی دولتی و نهاد های بی طرف غیر دولتی است که در طول زمان، بر نحوه محاسبه ارقام مزبور نظارت کنند تا خدای ناکرده، اطلاعات نادرستی به مردم داده نشود.

بسیار ضروری است که احمدی نژاد وضعیت فعلی در مورد پارامتر های زیر را بیان کند،
  • نرخ بیکاری
  • نرخ رشد اقتصادی
  • خط فقر
  • میزان سرمایه گذاری داخلی و خارجی
  • درصد پیشرفت تمامی پروژه های در حال کار خصوصا پروژه های پارس جنوبی
  • نرخ تورم
در این صورت، اگر اعداد "قابل قبولی" را بیان نماید، بعدا به سختی خواهد توانست عملکرد درخشانی برای دولت دهم بتراشد، و اگر ارقام پایینی را ارائه کند، عملکرد دولت نهم را زیر سوال برده است...

البته آقای احمدی نژاد هم علی القاعده باید از این پیشنهاد استقبال کنند، چون این کار صرفا برای جلوگیری از ایراد اتهامات بی پایه و اساس و سیاه نمایی اقدامات دولت توسط مخالفان انجام خواهد شد؛ مگر آنکه ایشان نخواهند جلوی سیاه نمایی ها گرفته شود...

۱ نظر:

  1. سلام
    از اشنایی با وبلاگ وزین شما خرسندم پاینده باشید .

    پاسخحذف