۱۳۸۸ شهریور ۲۵, چهارشنبه

از مدرک رحیمی بگذرید و خوش باشید

بعد از ماجرای آقای کردان، باز هم مدرک تحصیلی یکی از اعضای هیأت دولت (آقای رحیمی) مساله ساز شده است. من واقعا نمی دانم مدرک تحصیلی چه اهمیتی دارد؟ اصلا بیایید فرض کنیم ایشان دیپلم دارد. آیا اصولا برای تصدی پست معاونت اول رییس جمهور، شرط مدرک تحصیلی وجود دارد؟ خیر. یعنی آقای رئیس جمهور "قانونا" می تواند یک دیپلمه 18 ساله که تازه از دبیرستان (و نه حتی پیش دانشگاهی!) فارغ التحصیل شده را به سمت معاونت اولی منصوب کند. اما شاید بتوان گفت یک شرط ضمنی لازم برای پذیرنده سمت معاون اولی، "کفایت" است. توضیحا باید بگویم که برخی شرط ها آنقدر واضح است که نیازی به ذکر کردن در قانون ندارد. مثل اینکه معاون رئیس جمهور نباید "دیوانه" باشد؛ خب هیچ قانونی چنین چیزی را نمی گوید، چون پر واضح است که دیوانه نباید در راس امور قرار گیرد. کفایت نیز از همین دست است. در واقع شاید منتقدان رییس جمهور بیشتر از رعایت نشدن شروط ضمنی ناراحت هستند نه شروط قانونی. یکی دیگر از این شروط ضمنی، "صداقت" است. همانطور که گفتم اصلا مهم نیست که آقای رحیمی مدرک تحصیلی دارد یا نه، مهم این است که موضوع را صادقانه به مردم گفته یا اینکه خدای نکرده سعی در ایجاد مدارک جعلی و فریب مسؤولین و مردم را داشته است؟

خب! یک راه برای اینکه رییس جمهوری مانند احمدی نژاد را که افراد به نظر ناصادق و ناکارآمد را به پست های حساس می گمارد، آن است که قانون را به گونه ای تنظیم کنیم که دست او را ببندیم. اما معتقدم اگر قانون گزار بخواهد با این جزئیات، مسیر را برای یک رییس دولت مشخص کند، دیگر جایی برای فعالیت رییس دولت نمی ماند، ضمن اینکه تمام وقت مجلس باید برای تنظیم چنین قوانینی صرف شود. قانون گزار در این مورد اشتباه نکرده است که برای معاون اول رییس جمهور شرایطی را تعیین نکرده است؛ چون فکر می کرده کسی رییس جمهور می شود که خودش به این نکات به اندازه کافی توجه دارد! یعنی تصور می کرده رییس جمهور خودش می تواند تشخیص دهد چه فردی مناسب است و چه فردی نیست، مستقل از اینکه با قانون مطابق باشد یا نه.

نگاهی به وزرای انتخابی احمدی نژاد در دوره نهم و نیز در کابینه دهم و افراد مورد اعتماد او، و نیز طرز برخورد احمدی نژاد در این چهار سال با منتقدان عزل و نصب هایش، باید به همه مردم ایران و سیاسیون و منتقدان آموخته باشد که انتقاد از احمدی نژاد کارساز نیست و مصداق "عرض خود می بری و زحمت ما می داری" است. احمدی نژاد با این انتقاد ها از صحنه به در نمی رود و معتمدینش را عوض نمی کند. برخورد او با دستور رهبر انقلاب در مورد مشایی را همه دیدیم. چرا باید فکر کنیم ایشان برای احمد توکلی، حساب بیشتری از رهبر انقلاب باز می کند؟ وقتی هم که نظر احمدی نژاد از کسی برگردد، توصیه ها کارساز نیست. لطفا تصور هم نکنید که با تغییر قانون و غیره می توانید او را محدود کنید! مگر اینکه بخواهید برای رده هایی حتی مثل "ریاست دفتر" هم شرح شغل و شرط انتصاب بگذارید!! که نخواهید توانست. بهتر است احمدی نژاد را تحمل کنید.

درست کردن شرح شغل و شرط انتصاب برای فردی مثل رییس جمهور واجب تر است. اگر توانستید فیلتری درست کنید که هر کسی نتواند رییس جمهور شود، دیگر این دغدغه ها را هم نخواهید داشت. فعلا که این اتفاق نیفتاده است، پس خوش باشید...

۱ نظر: