۱۳۸۸ آذر ۴, چهارشنبه

"بازی" روسیه با ما

کتاب "بازی ها" ی اریک برن را خیلی قدیم ها خوانده ام و بعد از آن هم بارها و بارها به دوستانم توصیه کرده ام. این همان نویسنده ای است که اولین بار، مفهوم "عاقل، بالغ و کودک" را و اتفاقا در همین کتاب مطرح می کند. کتاب در مورد روابط انسانی است. نویسنده پس از مطالعات گسترده بر روی روابط انسانی، می گوید انسان ها بر اساس همان مفاهیم "عاقل، بالغ و کودک" روابطی را با هم ایجاد می کنند که برن آنها را "بازی" می نامد. معتقد است این بازی ها در بین انسان ها تکرار می شوند؛ شکل ممکن است تغییر کند اما روح هر "بازی" مرتب تکرار می شود. ربطی هم به سن و طبقه اجتماعی و تحصیلات و غیره ندارد. افراد بشر در زندگی اجتماعی مرتبا در قالب این روابط (بازی ها) با هم تعامل می کنند. مدل "عاقل، بالغ، کودک" را هم برای همین ذکر می کند. می گوید "عاقل" من با "عاقل" دیگری رابطه برقرار می کند یا "بالغ" من با "کودک" دیگری.

او سپس در بخش عمده ای از کتاب، به تبیین و توضیح بازی هایی که شناسایی کرده است، می پردازد. حالا چرا به این روابط می گوید "بازی"؟ چون دو طرف رابطه، یکی دارد با دیگری بازی می کند و در این بازی ها، گاه یک طرف بازی، برنده و طرف دیگر بازنده می شود! بعضی موارد هم هست که هر دو طرف دارند برنده می شوند و غیره.

برای بعضی بازی ها، به اصطلاح خودش آنتی تز هم ارائه می دهد؛ یعنی می گوید بازنده بازی اگر بخواهد نبازد، باید فلان کار را بکند. بعضی بازی ها هم اصولا آنتی تز ندارند. بازی را که شروع می کنی، می دانی بازنده ای...

یکی از بازی هایی که برن توضیح می دهد از این قرار است:
شما 3 نفر از دوستانتان را به منزلتان به شام دعوت کرده اید. در هنگام صرف شام، یکی از میهمانان به نام رامین، به صورت کاملا "اتفاقی" دستش می خورد به ظرف سس و سس روی میز می ریزد. رامین بلافاصله شروع به معذرت خواهی می کند و شما هم ضمن پذیرفتن عذر خواهی او، مشغول تمیز کردن میز می شوید. بعد از چند دقیقه، دوباره دست رامین، باز هم به صورت کاملا "اتفاقی" به ظرف سس می خورد و میز دوباره کثیف می شود. رامین دوباره عذر خواهی می کند و شما باز می روید سراغ تمیز کردن میز. در اینجا بازی بین رامین و شما در حال اتفاق است. شما می دانید که رامین "عمدا" دستش را به ظرف سس می زند و آن را واژگون می کند! اما از طرفی، او وانمود کرده که این ها فقط یک "اتفاق" بوده و او کاملا بی تقصیر است. به هر حال، ضمن اینکه شما هر بار مجبور می شوید میز را تمیز کنید، رامین کاملا حق به جانب است و تازه عذر خواهی هم می کند، لذا دیگر مهمانان او را ملامت نمی کنند. اما در زیر این نقاب، رامین دارد شما را اذیت می کند و از این آزار، لذت می برد!! شما هم نمی توانید به او اعتراضی بکنید؛ به هر حال "اتفاق" ممکن است برای هر فردی بیفتد!
به نظرم برن در اینجا البته آنتی تز را هم مطرح می کند. اگر شما آنتی تز را به کار نبرید، رامین می تواند باز هم کارش را تکرار کند و تمام آن ماجراهای بالا، و شما لاجرم بازنده این بازی هستید. اما آنتی تز این است که شما به رامین بگویید: "رامین جان، تو می توانی هر چند بار دیگر که خواستی، سس را روی میز بریزی اما خواهش می کنم دیگر عذرخواهی نکن" در این صورت، شما حربه "عذر خواهی" را از رامین گرفته اید و او دیگر نمی تواند جلوی مهمانان دیگر، حق به جانب باشد.
ماجرای روسیه و ایران و تاخیر های چندین و چند باره روسیه در تحویل نیروگاه اتمی و سیستم پدافند دفاعی بی شباهت به این بازی نیست. روسیه هر بار عنوان می کند که این تاخیر ها صرفا به علت "مشکلات فنی یا مالی" بوده و اساسا ارتباطی به "مسایل سیاسی" ندارد! ایران هم می داند که روسیه در این زمینه دروغ می گوید و علت، فقط و فقط مسایل سیاسی و باجگیری های بی حد و حصر روسیه است! اما بالاخره مشکلات "فنی و مالی" هم ممکن است پیش بیاید و کسی منکر آن نیست. پس در مجامع بین المللی، روسیه در عین اینکه دارد از ایران "باجگیری" می کند، مورد ملامت نیست.

راه حل چیست؟ راه حل همان آنتی تز آقای برن است. ایران که ظاهرا نمی تواند دست از دست روسیه بردارد. حداقل باید به روسیه اعلام کند "شما می توانید بارها و بارها مجددا افتتاح نیروگاه بوشهر را به تعویق بیاندازید، اما لطفا نگویید به علت مشکلات فنی و مالی بوده است!"

۲ نظر:

  1. از هردو آخور می خورد این جرثومه . چچن را به خاک و خون کشید جیک آمریکا درنیامد

    پاسخحذف
  2. ba salam khandan maghaleh zir khali az lotf nist :
    www.zibakalam.com/news/308

    پاسخحذف