۱۳۸۹ اردیبهشت ۳۰, پنجشنبه

حکایت سرعت اینترنت و جناب نجار

می گویند فردی به دکان نجار مراجعه کرد و شکایت کرد که صندلیی که همین دیروز خریدم شکست! و نجار بلافاصله در جواب گفت برادر من! همینطوری که نمی شکند. لابد روی آن نشسته ای دیگر!

حالا حکایت دوستان ما در مخابرات است:
به گزارش مهر، صابر فیضی (رئیس شرکت مخابرات ایران) به مناسبت هفته ارتباطات، با بیان این که پایین بودن سرعت اینترنت در کشور به دلیل بحث زیر ساختی نیست، بیان داشت: علت پایین بودن سرعت اینترنت در کشور این است که کاربران برای دریافت اطلاعات در زمینه‌های مختلف عمدتا به سایت‌های خارج از کشور مراجعه می‌کنند. وی کمبود محتوا در داخل کشور را علت اصلی مراجعه کاربران به سایت‌های خارج از کشورعنوان کرد.
توضیح فنی 1: کلمه اینترنت، مخفف InterNetworks هست، یعنی ارتباط بین شبکه ها. این شبکه ها هم لزوما داخل یک مملکت نیستند، بلکه در تمامی دنیا پخش هستند. لذا اینترنت، اصولا یک چیز فراملی است، در همه دنیا. به همین دلیل هم هست که "اینترنت ملی" معنای مفیدی ندارد. معنا دارد ولی قابل اعتنا نیست...

توضیح فنی 2: اگر ادعای آقای فیضی را قبول کنیم، معنی اش این است که زیر ساخت ارتباطی قوی هست، اما ارتباط شبکه کشوری با شبکه های دیگر در دنیا ضعیف است. مثل این می ماند که خطوط تلفن در کشور زیاد باشند، اما خطوط تلفن بین الملل کم باشند. نتیجه این خواهد شد که برای تماس با خارج از کشور باید مدت ها تماس گرفت. در دنیای امروزی، این مشکل را هم جزو مشکلات زیر ساختی حساب می کنند. دلیل آقای فیضی مقبول نیست.

توضیح فنی 3: وقتی سازمان های داخلی ما به دلیل نبود دیتاسنتر های قوی و مورد اعتماد و نسبتا ارزان، اطلاعات خود را روی سرور های خارجی می گذارند، بدیهی است که زیر ساخت ما باید ارتباط قوی با خارج از کشور را هم فراهم کند.

توضیح فنی 4: مرورگر firefox یک add-on دارد به نام flagfox که جایی که آن وبسایت قرار دارد را نشان می دهد. طبیعی است که سایتی که دارید الان می خوانید، در ایالات متحده میزبانی می شود (سایت blogger.com). اما فکر می کنید سایت پرشین بلاگ در کجا باشد؟ درست حدس زده اید! ایالات متحده. بلاگفا چطور؟ باز هم درست است. ایالات متحده. تا همین چندی پیش، تمامی سایت های دولتی هم در کانادا و آمریکا قرار داشتند. چرا راه دور برویم؟ سایت تابناک، سایت خبرگزاری حامی رییس محترم جمهور (رجانیوز) و سایت روزنامه کیهان هنوز کجا هستند؟ بله، باز هم درست است. همگی در کشور ایالات متحده آمریکا میزبانی می شوند.

سوال دیگری هم هست؟

۱۲ نظر:

  1. دم گرم گل گفتي

    پاسخحذف
  2. قابل توجه جناب رئیس مخابرات

    پاسخحذف
  3. بابا به این بد بخت گیر ندید.آخه این بیچاره چه میدونه اینترنت چیه ! خواست یه چیزی بگه حالا شما هی دست بگیر براش.

    پاسخحذف
  4. تازه جناب رییس فرموده 500 برابر تماس های تلفنی انتقال داده با خارج داریم!!!!!!!!
    خوبه باصادرات/واردات مقایسه نفرمودند!
    راستی مگه برای تماس هم از فیبر نوری استفاده میشه!!!؟؟؟
    راستی مگر شما انقدر زیرساخت قویی نداشتید که درگاههای ورودی وفیبرهای نوری رو کرایه میدادید به کشورهای همسایه وبعد محدودیت128کیلو میگذاشتید!!!!این حرف هم مثل آن!!!

    درضمن از همه بیشتر در اینترنت ماهیت پژوهشی(که مورد تایید آقایان است) وارسال مقاله وجستجو بین المللی است

    پاسخحذف
  5. دستت درست !

    کی میشه ما هم بتونیم از اینترنته آزاد و پرسرعت استفاده کنیم ...

    پاسخحذف
  6. عيد آيدو زن زايدو خر ميردو مهمان عزيزي بدر آيد

    پاسخحذف
  7. سلام
    احتمالا تعریف دقیق وزیر ازچیزی که ما بعنوان اینترنت میشناسیم اینورنت بوده نه اینترنت معروف

    پاسخحذف
  8. آفرین بیا جایزت یه تی تاپ بهت بدم خوشمزه

    پاسخحذف
  9. سلام
    این مطالب شبیه چیزیه که آقای مشایی وقتی رئیس سازمان جهانگردی بود گفته، هست
    آقای مشایی در جمع تورلیدرها که سخنرانی داشت 2 تا سوتی داد
    1- به تورلیدر گفت تیر لودر
    2- ایشان فرمودند که معماری تخت جمشید یک معماری ایرانی ++ اسلامی ++ است.

    پاسخحذف
  10. تا وقتي در كشور چنين افراد كم سواد و ناشي و صد البته بي تفاوت و كوته فكر عهده دار مديريت و مسئوليت با حقوقها و پاداشهاي كلان باشند و هدفشان فقط كسب درآمد و منفعت براي تشكيلات خودشان باشد اوضاع از اين بهتر نخواهد شد. اينها به فكر منافع مردم و بهبود و پيشرفت امور نيستند دنبال كسب درآمد و سود بيشتر شركت مخابرات هستند كه خوب هم نتيجه داده. به جاي قبول اشكالات و ضعفها و رفع آن با اين حرفهاي خنده دار و تأسف آور فقط ميخواهند ضعفهايشان را توجيه كنند. دولت الكترونيك شعاري است كه خودشان هم به آن اعتقاد ندارند. شعار اينها اول كسب پول و درآمد است اما كيفيت امور اهميت چنداني ندارد.

    پاسخحذف
  11. وزیر مااز اینترنت چی می دونه؟
    یه چیزی می پرونه دیگه !
    وقتی مدرک وزیر ما قلابی در می یاد دیگه این چیزا عادی هست.
    دمت گرم-حرف دل ما رو گفتی

    پاسخحذف
  12. نظر دوتا از دوست ها خیلی جالب بود ومن هم موافقم:
    بابا به این بد بخت گیر ندید.آخه این بیچاره چه میدونه اینترنت چیه !
    احتمالا تعریف دقیق وزیر ازچیزی که ما بعنوان اینترنت میشناسیم اینورنت بوده نه اینترنت معروف

    پاسخحذف