۱۳۸۸ مرداد ۱۸, یکشنبه

کیفرخواست دوم و عناوین مجرمانه

  1. هر روز متاسفانه بیش از 60 نفر از ایرانیان در تصادفات رانندگی کشته می شوند. اما آیا قانون گزار، رانندگی را - که باعث کشته شدن انسان ها می شود - عملی مجرمانه می داند؟ خیر، چرا که استفاده اصلی خودرو، برای قتل نیست؛ و آن را "آلت قتاله" هم نمی خوانند! بر عکس، حمل اسلحه را عملی مجرمانه می داند چرا که اسلحه "نوعا" برای قتل استفاده می شود و می توان آن را "آلت قتاله" نامید. بر این مبنا، اگر عقلا عملی را "نوعا" باعث جرم ندانند، نمی توان به آن عمل، "عنوان مجرمانه" داد. در دادگاه ها، بسیار مهم است که افراد با عنواین مجرمانه متهم شوند نه با مواردی که "عنوان مجرمانه ندارند". مثلا هیچ فردی را در دادگاه به اتهام "رانندگی در جاده های کشور که منجر به فوت دو نفر از هموطنانمان شده است" محاکمه نمی کنند؛ بلکه به عنوان مثال خواهند گفت: "قتل عمد (یا غیر عمد) دو نفر توسط خودرو"
  2. شرکت در راه پیمایی، "نوعا" توسط عقلا به جرم نمی انجامد، لذا عمل مجرمانه ای هم نیست. همچنین اصل 27 قانون اساسی بیان می دارد : "تشكيل‏ اجتماعات‏ و راه‏ پيمايي‏ ها، بدون‏ حمل‏ سلاح، به‏ شرط آن‏ كه‏ مخل‏ به‏ مباني‏ اسلام‏ نباشد آزاد است". پس راه پیمایی بدون مجوز، بر اساس اصل فوق، "غیر قانونی" نیست. بلکه می توان گفت "قانونی" هم هست.
  3. در بند 18 کیفر خواست دومین دادگاه می خوانیم:
حضور مستقيم برخي ديپلمات‌ها در تجمعات غير قانوني خياباني (از قبيل برخي سفراي كشورهاي اروپايي و انگليسي ) و جمع‌آوري اطلاعات توسط برخي از مرتبطين سفرا با حضور در تجمعات غير قانوني و نيز حضور معاون سفير فرانسه در مراكز راي‌گيري با ظاهري مبدل كه مستندات آن در پرونده موجود است؛
یک نفر به من بگوید در کیفر خواست چه عنوان مجرمانه ای ذکر شده است؟ آیا اصولا تجمعات، "غیر قانونی" بوده اند؟ آیا "حضور مستقیم" در تجمعات و "جمع آوری اطلاعات" و حتی "حضور معاون سفیر فرانسه در مراکز رای گیری با ظاهری مبدل" عناوین مجرمانه هستند؟ در برخی دیگر از مواد کیفرخواست، چنین مغلطه ای دیده می شود. به موارد زیر هم دقت کنید:
  • فعال بودن دونفر از كارمندان محلي آلمان در جهت تلاش براي جمع‌آوري امضاء به منظور مسافرت دبير كل سازمان ملل متحد به كشور
  • تلاش جهت راه‌اندازي اعتصاب در كشور
  • ارائه آموزش تخصصي جمع‌آوري اخبار به كارمندان محلي در آلمان
در بسیاری دیگر از آنها، عناوین مجرمانه به چشم نمی خورد، بلکه بیشتر به مثابه توقعات یک پدر دلسوز از فرزندش است که برآورده نشده است، اما ضمنا عنوان مجرمانه هم نیست. به موارد زیر دقت کنید:
  • ارتباط يكي از عناصر فعال ستاد 88 (متهم؛ آقاي رضا رفيعي) با دفتر ويژه امور ايرانيان در دبي و خانم جيليان برنز به عنوان افسر اطلاعاتي آمريكا؛ارسال اخبار و گزارشات مربوط به اغتشاشات از طريق سايت‌هاي اينترنتي و همكاري با سرويس اطلاعاتي يكي از كشورهاي عربي منطقه. نامبرده ضمن برقراري ارتباط با مؤسسات رسانه‌اي آمريكايي؛مبادرت به اخذ تحليل هاي متناسب با رويكرد بيگانگان و مغاير با اصول انقلاب از برخي مسئولين سابق كشور نموده و اطلاعاتي در خصوص تاثيرات تحريم ها از مسائل مربوط به جريانات انتخاباتي را در اختيارخانم نازي بيگلري از صداي آمريكا (VOA) قرار داده است .
  • پس از محدوديت دسترسي‌ به شبكه‌هاي ماهواره اي؛ جريان اطلاعات به سمت اينترنت سوق داده شد و به منظور تسهيل استفاده از مطالب اينترنتي، نرم افزار پيشرفته ترجمه انگليسي به فارسي و بالعكس را براي استفاده عمومي در اختيار كاربران ايراني قرار دادند به گونه اي كه با استفاده از اين نرم‌افزار كاربران مي‌توانند مطالب سايت‌هاي انگليس را به فارسي برگردانده و مطالعه كنند . اين اقدام به منظور دسترسي كاربران ايراني به حداكثر اطلاعات به زبان انگليسي (خصوصاً سايت BBC) مرتبط با بحران تمهيد شده هر چند كه داراي كاستي‌هاي جدي مي‌باشد .
  • ارائه پيشرفته‌ترين امكانات نرم‌افزاري به گونه‌اي كه امكان ديدن فيلم از طريق يك رايانه با خطوط تلفني و مودم و اينترنت با سرعت پايين را فراهم كردند تا مرتبطين خود با حداقل امكانات از فيلم‌هاي مورد نظر در خصوص اغتشاشات استفاده كنند .
  • فعال نمودن شركت آمريكايي فيس بوك در راستاي تسهيل ارتباطات ميان كاربران ايراني و ساير كشورها در خصوص ايران. اين شركت با استناد به اين كه بسياري از مردم جهان از فيس بوك براي مبادله اطلاعات درباره سرنوشت انتخابات ايران استفاده مي‌كنند، نسخه آزمايشي زبان فارسي خود را ارائه كرده تا فارسي‌زبانان از آن به زبان مادري خود استفاده كنند .
  • در دوره اغتشاشات؛ برخي سايت‌هاي وابسته بيگانه شماره تلفن ها، نام هاي كاربري و واژه هاي رمز را به صورت مجاني در اختيار كاربران قرار دادند تا در صورت قطع كامل خدمات اينترنتي در ايران مرتبطين و افراد، از طريق اين تلفن ها بتوانند از اينترنت دايل‌آپ استفاده كنند
  • در راستاي افزايش آموزش دادن اطلاعات مربوط به مبارزات مسالمت آميز، حجم عظيمي از اين آموزش ها در ايام اغتشاشات ،بر روي اينترنت به زبان فارسي منتشر نمودند: مطالب مربوط به آموزش روش هاي اعتراض مسالمت آميز مانند: تلاش براي تهيه سي دي و يا بلوتوث صحنه هاي مورد نظر، پاشيدن رنگ سبز بر روي عكس ها و تبليغات حكومتي، روشن نمودن چراغ اتومبيل ها در ساعات اوليه غروب به نشانه اعتراض، توصيه به تداوم شعار دهي بر پشت بام‌ها
بعضی از موارد فوق هم باعث خنده اند و هم موجب تاسف عمیق از چنین دادگاه هایی...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر