۱۳۸۸ شهریور ۵, پنجشنبه

وقایع از پیش طراحی شده

در بسیاری از اتفاقاتی که در دنیا می افتد، بازیگرانی از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سود خود حرکت هایی را انجام می دهند. وقتی در پایان، مجددا به قضیه نگاه می کنیم، گاه آنچنان روند وقایع به نفع آنها تمام شده است که این احساس به آدم دست می دهد که نکند خود آنها قبلا تمامی سیر حوادث را به دقت شبیه سازی و برنامه ریزی کرده بودند که نتیجه، اینچنین به نفع آنها در آمده است. این نگاه در بین بسیاری از سیاستمداران حاکم بر کشورمان غالب است. یعنی همان روحیه "دایی جان ناپلئونی" معروف که "کار، کار انگلیسی هاست".

مثلا وقتی حمله یازده سپتامبر پیش می آید و آمریکا تقریبا از همه جهات آن واقعه را به سود خود تمام می کند - از مظلوم نمایی و ایجاد اتحاد و حمله به افغانستان و عراق و انفعال ایران و غیره - که بسیاری بر این باور شدند که اصلا طراحان حمله به برج های دوقلو، خود آمریکایی ها هستند! یادم هست یک بار در رادیو گفتگو در همین رابطه بحث بود و همه کارشناسان از طیف های مختلف، این نظر سست را رد کردند.

من معتقدم آمریکا برای استفاده مناسب از یک واقعه، نیازی به این ندارد که خودش آن را به وجود بیاورد. نه اینکه منکر دخالت "ابتدایی" آمریکا در بسیاری از رویداد های گوشه و کنار دنیا بشوم، اما مثلا در مورد واقعه یازده سپتامبر، نیازی نیست آمریکا خودش آن حمله ها را تدارک ببیند تا بتواند چنان بهره برداری هایی انجام بدهد. باید بپذیریم که انها معمولا دقیق تحلیل می کنند، منعطف هستند و به سرعت وارد عمل می شوند تا نهایتا به بهترین شکلی از اوضاع موجود بهره برداری کنند. گاهی هم اشتباه هم می کنند و اشتباه های بزرگ هم می کنند و در این هم شکی نیست.

در تحلیل رفتار پس ازانتخابات غربی ها، باید این را لحاظ کنیم. به چه دلیل می گوییم آنها طراحان وقایع پس از انتخابات بوده اند؟ آیا سندی از این طراحی ها دیده شده است و یا آنکه چون غربی ها از وقایع اخیرحسن استفاده را - به زعم ما - کردند، اینگونه نتیجه گیری می کنیم؟

بخشی از سخنان اخیر رهبر انقلاب در جمع دانشجویان:
آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: من، پيش قراولان حوادث اخير را به دست نشاندگي بيگانگان از جمله امريكا و انگليس متهم نمي كنم چرا كه اين موضوع براي من ثابت نشده است اما ترديدي وجود ندارد كه اين جريان، چه مسئولان و پيش قراولان آن بدانند و چه ندانند جرياني حساب شده بود. البته طراحان اين جريان يقين نداشتند كه طرح آنها اجرايي مي شود اما تحركات بعضي افراد پس از انتخابات، آنها را اميدوار كرد؛ به گونه اي كه طراحان اصلي با گسيل همه وسائل و امكانات رسانه اي و الكترونيكي خود به ميدان، حضور خود و عواملشان را در صحنه تشديد كردند.
خوشبختانه رهبر انقلاب، افرادی را به دست نشاندگی بیگانه متهم نکردند، اما عقیده دارند که کل قضایا "از پیش" طراحی شده بود. با این حساب، آیا نا به جا است که افرادی هم نتیجه انتخابات و دخالت بسیج و سپاه در وقایع بعد از انتخابات و دادگاه ها و غیره را "از پیش طراحی شده" بخوانند؟

۱ نظر: