۱۳۸۸ مرداد ۲۵, یکشنبه

پیگیری لحظه به لحظه

فرض کنید یک نفر کشته شده باشد. قاتل او هم ظاهرا فرار نکرده است، یعنی حداقل اینگونه عنوان نشده که قاتل او فرار کرده، بلکه اینگونه عنوان شده که در حال شناسایی علت قتل یا شناسایی قاتل هستیم. این امکان هم وجود ندارد که اصولا کشته نشده باشد و فقط در یک حادثه "کاملا اتفاقی"، مرده باشد؛ بلکه به صراحت اعلام می شود که ایشان به قتل رسیده است!

اگر بشنوید که این حادثه نه به تازگی، بلکه در سال 1382 یعنی بیش از شش سال پیش اتفاق افتاده و هنوز این پرونده مختومه نشده و از قضا مسوول پیگیری پرونده هم دارد "لحظه به لحظه" پیگیری می کند، چه فکری ممکن است به ذهنتان خطور کند؟ اینکه این مسوول دروغ می گوید یا اینکه دشواریهایی برای شناسایی علت قتل یا شناسایی قاتل وجود دارد؟

چیزهایی که در بالا خواندید متاسفانه حقیقت دارند. خانم زهرا کاظمی در 20 تیر 1382، یعنی بیش از شش سال پیش در زندان به قتل رسید و هنوز هم پرونده مختومه نشده است. و متاسفانه آقای محمد جواد اردشیر لاریجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه، در مصاحبه اخیر خود با روزنامه جام جم، ضمن اعتراف به "قتل" خانم کاظمی و نه "مردن" ایشان، فرمودند:

هدف ما در ستاد حقوق بشر استيفاي حقوق شهروندان يا استيفاي حقوق ملتمان در صحنه بين‌المللي است كه البته اين بخش دوم علني هست. اما در بخش داخلي ما سعي مي‌كنيم در مكانيسم‌هاي قانوني از حقوق شهروندانمان دفاع كنيم. ما حتي شهرونداني را كه به نحوي ساير كشورها مدعي حمايت از حقوق آنها هستند، تحت حمايت خود قرار داده‌ايم، مثل زهرا كاظمي كه شهروند ما بود و كانادا هم او را شهروند خود مي‌دانست. ما به نحو وسيعي پرونده او را دنبال كرديم و مي‌كنيم و لحظه به لحظه پيگيري مي‌كنيم. ما با اولياي دم زهرا كاظمي هم در ارتباط هستيم تا اين پرونده به يك سرانجامي برسد. نمي‌گذاريم حق فردي كه آسيب‌ديده و به قتل رسيده است، ضايع شود.
حالا این را بگذارید کنار پیگیری برادر ایشان، جناب علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، که توانستند تنها ظرف یک روز، با پیگیری های مستمر، به این نتیجه برسند که آزار جنسی در بازداشتگاه ها، کذب محض است. نتیجه اینکه اگر نخواهیم بگوییم دروغ می گویند، باید گفت یا آقا محمد جواد، پیگیری بلد نیست یا علی آقا خیلی پیگیر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر