۱۳۸۸ آذر ۱۶, دوشنبه

حمل و نقل ریلی آلمان - 2

برنامه حرکت قطارها از مدت ها پیش مشخص و معلوم است. منظورم از برنامه حرکت قطارها، این است که چه قطاری (شماره قطار) در چه ساعتی از کدام شهر حرکت می کند. و در چه ساعت و دقیقه ای، به کدام شهر می رسد. حتی شماره سکویی که قطار از آن حرکت می کند و شماره سکوی ایستگاه مقصد هم معلوم است! و این دیگر از عجایب است. در مقایسه، بد نیست بدانید حتی در قطارهای فرانسه، چنین نظمی وجود ندارد و تا چند دقیقه قبل از حرکت قطار، هنوز شماره سکویی که قطار به آن می رسد و از آن حرکت می کند معلوم نیست!

بعضی قطارها از یک سری واگنهای درجه یک و واگن های درجه دو تشکیل می شوند. در این صورت، حتی محل قرار گرفتن واگن ها از پیش مشخص است و می دانی که برای واگن درجه یک، مثلا باید به بخش E از سکو بروی.

اینکه می گویم برنامه حرکت قطار ها مشخص است، یعنی همین الان شما می توانید به وبسایت www.bahn.de بروید و مبدا و مقصد، و تاریخ حرکت قطار را انتخاب کنید و لیستی از گزینه های پیش رو را به همراه کلیه اطلاعات جزئی مذکور را مشاهده کنید. مثلا در صورتی که قطارتان با کانکشن به مقصد می رسد، تمام ایستگاه های میانی که باید قطار را عوض کنید، به همراه شماره زمان رسیدن قطار و سکوی رسیدن قطار، و شماره قطار بعدی و زمان حرکت و سکوی قطار بعدی مشخص هستند. طبیعتا همانجا می توانید رزرو هم بکنید. خصوصا در مواردی که مثلا به علت سفرهای پایان هفته، یک مسیر یا یک ساعت خاص شلوغ است، خود سیستم پیشنهاد می کند که بلیت را رزرو کنید. (دیدن تصویر کمک می کند.)


صندلی های قطار ها به شکل اتوبوسی هستند؛ در هر واگن چند صندلی هم هست که جلویش میز دارد و 4 نفر روبروی هم می نشینند. وقتی بلیت خریداری می کنید، شماره صندلی خاصی روی آن نوشته نشده و طبق مقررات، هر صندلی خالی رزرو نشده میتواند صندلی شما باشد. از کجا می فهمید که صندلی رزرو شده یا نه؟ می توانید روی آن بنشینید تا صاحبش زیر یا زود سراغتان بیاید. در بیشتر قطارها البته، بالای سر صندلی های رزرو شده می نویسد که این صندلی رزرو شده است. در بعضی قطارهای جدید تر، حتی بخشی از مسیر که صندلی رزرو شده هم معلوم است، مثلا می نویسد از کلن تا دوسلدورف! اما در روز های شلوغ، مردم صندلی ها را رزرو می کنند. در این صورت باید برای گرفتن صندلی عجله کنید یا اینکه احتمالا در راهرو بایستید! رزرو صندلی هزینه جداگانه ای دارد و معمولا 2 یورو خرج بر می دارد. در هنگام رزرو صندلی می توانید کنار پنجره بودن یا میزدار بودن صندلی را تعیین کنید. شما یک صندلی را از وبسایت رزرو می کنید و قطاری که به ایستگاه می رسد، آن را می داند! چه سیستمی این پیچیدگی را مدیریت می کند، خدا می داند!

بلیط ها را در هنگام ورود به قطار چک نمی کنند، بلکه در حین حرکت این کار انجام می شود. گاهی هم چک نمی کنند! در صورتی که بلیط نداشته باشید، همانجا ملزم به پرداخت هزینه بلیط و مقداری مالیات اضافه تر هستید. البته این برای قطار های بین شهری است که می توانید بلیط را در حین حرکت خریداری کنید؛ در قطارهای داخل شهری یا ناحیه ای، یا همان متروی خودمان؛ باز هم هنگام ورود بلیط ها را چک نمی کنند، اما اگر بلیط نداشته باشید، مبلغ زیادی را هم، مثلا در حد چند ده یورو، جریمه خواهید شد. (قیمت بلیط در اینگونه مواقع حداکثر پنج-شش یورو است)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر