۱۳۸۸ دی ۲, چهارشنبه

تبعیض بد است و ناشایست

پرده اول
انسان ها دارای احساسات می باشند. و همچنین عقل دارند و شعور دارند. شاید همیشه از عقل استفاده نکنند (این یک مشکل بزرگ است)، اما بالاخره با میز و صندلی و تیرآهن فرق دارند. انسانها احساس دارند، تحریک می شوند، ناراحت می شوند، خوشحال می شوند و تنظیم روابط با انسان ها از پیچیده ترین کار ها در این دنیا است. خصوصا حکومت داری که در آن، بسیار از هر چیز دیگر با انسان ها تعامل داری. باید مواظب باشی و بدانی که یک جایی عرصه بر مردم تنگ می شود. نه تنها در حکومت، بلکه در هر جایی که زندگی و کار می کنیم، باید توجه داشته باشیم که با افراد، با انسان ها برخورد انسانی داشته باشیم، و با آنها به مثابه چرخ دنده، ماشین و یا چیزهای دیگری نگاه نکنیم که احساس ندارند.

پرده دوم
جایی می خواندم که می گفت "تجارت، یک پدیده کاملا غیر منطقی است". منظورش این بود که چون با انسان ها سر و کار داریم، مثل ریاضیات نیست که همه چیز قابل پیش بینی باشد. همواره درصدی خطا وجود دارد. انسان است و تابع شرایط محیطی، خانوادگی، مالی، تغذیه ای و هزار چیز دیگر و در یک مذاکره تجاری، ممکن تصمیمی بگیرد که به ضرر مالی اش تمام شود، اما او آن تصمیم را می گیرد، چون تنها مساله مهم برای او، درآمد یا رقم معامله نیست. گاهی افراد حاضرند ضرر بدهند، اما احساس خوبی داشته باشند. پس همه چیز، آنقدر ها هم که فکر می شود، مکانیکی و ریاضیاتی نیست. تجارت، بیش از هر چیز به انسان شناسی نیاز دارد. امروزه به این رسیده اند و رسیده ایم که تبلیغات، ارتباط با مشتری، و فروش بیشتر در گرو شناخت بیشتر انسان است.

پرده سوم
حکومت هم همینطور است. بیشترین ارتباط را با مردم، انسان ها، افراد بشر، شهروندان، و هر چه که اسمش را بگذارید، دارد. چقدر زیبا فرموده امیر مومنان علی (ع) در این باره:
ای‌ مالک‌! قلبت‌ را از رحمت‌ و محبت‌ و لطف‌ به‌ مردم‌ آکنده‌ کن‌ و مبادا چون‌ گرگ‌، فرصت‌طلبانه‌ حقوق‌ آنان‌ را پایمال‌ سازی. زیرا مردم‌ دو قسمند: یا مسلمانند که در این صورت، برادر دینی‌ تواند و یا غیرمسلمان‌ [اهل‌ کتاب‌ یا کافر] که‌ در این صورت، در آفرینش‌ مانند تو هستند.
[اشعر قلبک‌ الرحمة‌ و المحبة‌ لهم‌ و اللطف‌ بهم‌ و لا تکونن‌ علیهم‌ سبعاً‌ ضاریاً‌ تغتنم‌ اکلهم‌ فانهم‌ صنفان‌ اِمااخٌ‌ لک‌ او نظیرٌ‌ لک‌ فی‌الخلق]
پرده چهارم
یک چیزی که انسان ها را می آزارد، تبعیض است. عدل از پایه ای ترین مفاهیم بشری است. به اعتقاد علمای اسلام هم، عدل، پایه ای ترین مفهوم و اساسی ترین خواسته بشری است. همان که علمای اصولی می گویند:
عدل، خوب است و ظلم بد است
العدل حسن، و الظلم قبیح
انسان ها، همان انسان هایی که طبق بالا، حساس هستند و شعور دارند و با تیر آهن فرق دارند، گاهی احساس می کنند به آنها بی عدالتی شده است. احساس تبعیض می کنند. این احساس چیزی است که نباید اتفاق بیافتد؛ یا اگر هم پیش آمد، باید رفع شود. تبعیض بدون دلیل، بد است و زشت است و ناپسند است و از هر که باشد، باید ترک شود.

جدای از بحث کلامی، همینطور از ابتدای ترین اصول اخلاقی، این است که
هر چه برای خودت می پسندی، برای دیگران هم بپسندی و هر چه برای خود ناپسند می داری، برای دیگران هم نخواهی
بی پرده
قبلا در یادداشتی، عنوان مجرمانه "شرکت در راه پیمایی" را زیر سوال بردم و اینکه چنین چیزی را بشود "غیر قانونی" خواند، رد کردم. اما بر فرض که آن حرف ها، نظر شخصی من بوده باشند و از دید حاکمیت، هر تجمع بدون مجوز، "غیر قانونی" باشد، بفرمایید که آیا این دو خبر در کنار هم نشان از تبعیض نمی دهند؟

خبر اول: [اصل خبر]
به گزارش فارس، سهراب‌پور در دادگاه بدوي به تحمل 3 سال حبس تعزيري محكوم شده بود كه اين حكم در دادگاه تجديد نظر به يك سال كاهش يافت.

وي در ادامه تصريح كرد: دادگاه تجديدنظر تنها اتهام حضور در تجمعات غيرقانوني را در مورد سهراب‌پور پذيرفته و ساير اتهامات مطروحه در دادگاه بدوي را رد كرد.
خبر دوم: [اصل خبر]
به گزارش فارس از قم، راهپيمايي اعتراض آميز مردم قم نسبت به وقايع تشييع جنازه حسينعلي منتظري و سوءاستفاده عده‌اي از اين فرصت براي اهانت به مقدسات صبح امروز با تجمع مردم قم در مقابل بيت امام راحل در قم آغاز شد.
شركت‌كنندگان در اين راهپيمايي كه برخي از آنان كفن بر تن كرده‌اند، با سردادن شعار و حمل پلاكاردهايي آمادگي خود را براي عزيمت به شهر تهران و دفع فتنه در اين شهر در صورت صدور اجازه از سوي مقام معظم رهبري اعلام كردند.
آیا تجمع اعتراض آمیز عده ای از مردم، مجاز است و عده ای دیگر از مردم، غیر مجاز؟ چرا؟ آیا فقط در صورتی مجاز است که ما بپسندیم؟ آیا اگر نپسندیدیم و تجمع غیر مجاز شد، همه تجمع کنندگان به محکومیت می رسند و یا فقط چند نفر از آنان؟ آیا اصولا فکر می کنید احتمال دارد برای معترضینی که "بدون مجوز"، کفن می پوشند و در مقابل درب بیت یکی از مردم این کشور، نگوییم یکی از مراجع، "مواضع قدرتمندانه" می گیرند، دادگاهی برگزار شود؟

تبعیض بد است و ناشایست. از هر که باشد. احساس تبعیض خوب نیست و آبروی نظام، حاکمیت، و قانون را می برد. مجری قانون و ضابط قانون باید بی طرفانه قانون را اعمال کند و از هر گونه حب و بغض در اجرای قانون بپرهیزد.

۳ نظر:

  1. اما قاضی و قوای امنیتی مثل این چیزی که شما گفتید به موضوع نگاه نمی کند. او راهپیمایی ای که امثال سهراب پور انجام داده است را از این جهت پیگیری می کند که مخل امنیت ملی ، ملتهب کننده فضای جامعه ، دارای شعارهای انحرافی خلاف آرمان های جمهوری اسلامی و... می داند. ولی آن راهپیمایی قم حساسیت و تنشی ایجاد نمی کند. کما اینکه خیلی وقتها اصناف تظاهرات غیرقانونی می کنند ولی خیلی خیلی کمتر با آنها برخورد می شود.از این نظر نگاه می کنند.مثلا اگر به بیت آقای صانعی صدمه می زدند پلیس برخورد می کرد.یا مثلا دیده ایم جلوی سفارتی بعضی دانشجویان تجمع تندی داشته باشند پلیس برخورد می کند اما دیگر چوب توی آستینشان نمی کند چون ضد ملی و ضد جمهوری اسلامی نمی بیند

    پاسخحذف
  2. دوست عزیز! ضمن اینکه نمی خواهم طرفداری کرده باشم، فقط برای اینکه به نتیجه ای برسیم می گویم:

    هر چه حکم محکومیت بالا را می خوانم، این نکاتی که شما فرمودید را نمی یابم. نکند مستتر است؟!
    اما بد نیست اصل 27 قانون اساسی را بخوانید که نوشته است راه پیمایی، بدون حمل سلاح، به شرط عدم اخلال در مبانی اسلام، مجاز است. آیا این مواردی که شما نوشتید: مخل امنیت ملی، التهاب فضای جامعه، دارای شعار های انحرافی، اینها عناوین مجرمانه هستند یا با اصل قانون اساسی در تضاد هستند؟ شما بفرمایید اگر ده هزار نفر امروز بخواهند در یک جایی در حمایت از مرجعیت شیعه، آقای صانعی، راه پیمایی کنند مجاز هست یا نه؟! متوجه منظورم که می شوید؟! ملاک ها متاسفانه خیلی تبعیض آمیز است. و یادداشت هم همین را می گوید...

    پاسخحذف
  3. ضمنا بر فرض هم که گفته شما درست، چرا این همه ادم دیگر دستگیر نشده و محکوم نمی شوند؟ آیا این آقا به صورت خاص در امنیت ملی اخلال ایجاد کرده و قاضی آن را لحاظ نموده است؟ بد نیست گاهی هم در یک چیزهایی به دیده تردید بنگریم. شاید نتایج خوبی داشته باشد... شاید

    پاسخحذف